Prepius

Законопроєкт №5660: яким буде удосконалення процесу примусового виконання рішень

У Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт № 5660 від 14.06.2021, метою і завданням якого є комплексне удосконалення процесу примусового виконання рішень.

Новації, передбачені законопроєктом, умовно поділяються за наступними напрямами:

  1. розширення повноважень приватних виконавців та полегшення доступу до професії приватного виконавця для збільшення їх загальної кількості, розширення повноважень помічника приватного викоанвця;
  2. цифровізація процесу примусового виконання рішень;
  3. визначення особливостей виконання окремих категорій рішень;
  4. нові підходи до звернення стягнення на майно боржника, визначення особливостей звернення стягнення на окремі види майна.

Так, для полегшення доступу до професії приватного виконавця та збільшення їх загальної кількості передбачається шляхом :

  • запровадження початкової підготовки (проходження навчання та стажування особи, яка має намір здійснювати діяльність приватного виконавця, після складання кваліфікаційного іспиту (стаття 22);
  • скорочення з 6 місяців до 3 місяців терміну, після закінчення якого особа, яка не склала кваліфікаційний іспит, матиме право скласти його повторно (статті 21).

Слід відзначити і оновлення процедури застосування до приватного виконавця дисциплінарного стягнення. Так, пропонується такий вид дисциплінарного стягнення, як зупинення діяльності приватного виконавця замінити на заборону відкривати нові провадження, що в свою чергу дозволить уникнути проблем по іншим провадженням.

Оновлено положення і щодо складу та повноважень Дисциплінарної комісії приватних виконавців (голова її секретар обиратимуться на засіданні комісії шляхом голосування простою більшістю голосів від загального складу комісії; визначено вимоги до рішення Дисциплінарної комісії приватних виконавців про задоволення відповідного подання Міністерства юстиції України чи Ради приватних виконавців України та передбачена їх публікація на вебсайтах).

Також пропонується ввести уніфіковане поняття виконавчої санкції, що по суті є чинним виконавчим збором, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби та винагородою приватного виконавця за примусове виконання рішення приватним виконавцем.

Щодо цифровізації процесу примусового виконання рішень передбачається розширення функціоналу автоматизованої системи виконавчого провадження (зокрема щодо взаємодії виконавців з державними органами, банками та іншими фінансовими установами; формування відомостей, необхідних для обрахування розмірів винагороди державних виконавців; автоматизація інших процесів діяльності органів органів державної виконавчої служби та приватних виконавців для здійснення виконавчого провадження).

Слід також зазначити, що виконавці звільняються від реєстрації обтяжень рухомого, нерухомого майна. Наявність відомостей про боржника в Єдиному реєстрі боржників слугуватиме недопущенню відчуження ним майна у будь який спосіб.

Окрім іншого, проєктом Закону передбачається новий механізм виключення відомостей про особу з Єдиного реєстру боржників та зняття арешту з його рахунків (у разі надходження на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, рахунок приватного виконавця коштів, достатніх для задоволення вимог стягувача за рішенням, сума стягнення за яким становить до десяти розмірів мінімальної заробітної плати, установленої на 1 січня календарного року, та виконавчої санкції, які підлягають стягненню під час виконання такого рішення, автоматизованою системою виконавчого провадження формуватиметься повідомлення про погашення заборгованості за виконавчим провадженням, яке є підставою для виключення відомостей про боржника з Єдиного реєстру боржників та зняття арешту з коштів боржника).

Також до важливих процесів цифровізації виконавчого провадження слід віднести і положення проєкту Закону спрямовані на запровадження Єдиного державного реєстру виконавчих документів.

Крім того, проєктом Закону визначається порядок виконання кількох рішень про стягнення коштів з одного боржника різними виконавцями. Так, виконання кількох рішень щодо одного боржника здійснюватиметься у зведеному виконавчому провадженні (при відкритті виконавчого провадження виконавець (як державний, так і приватний) зобов’язаний буде перевірити за даними автоматизованої системи виконавчого провадження наявність або відсутність іншого виконавчого провадження або зведеного виконавчого провадження щодо боржника стосовно якого відкрито виконавче провадження та у разі встановлення наявності відкритого виконавчого провадження щодо відповідного боржника, виконавець у день відкриття виконавчого провадження, зобов’язаний винести постанову про об’єднання виконавчих проваджень у зведене виконавче провадження, а у разі виявлення зведеного виконавчого провадження, – постанову про приєднання виконавчого провадження до зведеного виконавчого провадження).

Такі зміни дозволять здійснювати примусове виконання рішень з дотриманням прав всіх сторін виконавчого провадження, а також виключить такі явища як реалізація одного майна декількома виконавцями, або порушення черговості виплати стягувачам стягнутих з боржника коштів.


Джерело:borgexpert.com