Prepius

Статистика Мін'юсту свідчить про зростання довіри до інституту приватних виконавців

Якщо в 2017 році надійшло понад три тисячі виконавчих документів на суму 716 млн гривень, то тільки за перше півріччя 2018 року кількість документів досягло майже 12 тисяч на 5,7 млрд гривень.

З впровадженням інституту приватних виконавців [1] і початком роботи перших фахівців у 2017 році в Україні сьогодні діє змішана система виконання судових рішень, яка налічує 125 приватних та близько 4500 державних виконавців. Незважаючи нечисленність, приватні виконавці вже складають значну конкуренцію державній службі, оскільки здійснюють виконання швидко і якісно. У 2017 році приватні виконавці повернули кредиторам 57,6 млн грн по 269-ти справах, а вже за перше півріччя цього року обсяг повернень виріс до 915 млн грн за 2,2 тис. справ.

Результати та перспективи роботи приватних виконавців обговорили учасники конференції «Сучасний стан виконання судових рішень. Результати реформування системи виконавчого провадження »в Одесі 25 жовтня. Захід організовано Проектом ЄС «Право-Justice» з підтримки реформ у сфері юстиції в Україні спільно з Південно-західним апеляційним господарським судом при підтримці Міністерства юстиції України, Ради приватних виконавців Виконавчого округу Одеської області та Асоціації суддів господарських судів України.

Реформування системи виконавчого провадження здійснюється як одне з основних напрямків в реалізації «Стратегії реформування судоустрою, судочинства і суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки» та відповідно до стандартів і передовими практиками Європейського Союзу.

За даними Мін'юсту, до 2017 року середній рівень виконання судових рішень становив лише 5-6%, тоді як в країнах ЄС цей показник досягає 50-70%.

«Реформування системи виконавчого провадження створює фундамент для того, щоб судові рішення виконувалися своєчасно. Адже якщо працює судова система, а рішення суду виконуються, тільки тоді право громадян і юридичних осіб на суд захищено. Як показала практика в інших європейських країнах, приватизація служби виконання є єдиним шляхом ефективного вирішення хронічних проблем в Україні зі сплатою боргів в сумі майже 20 мільярдів євро, на які не раз звертав увагу Європейський суд з прав людини. Уряд, який не платить свої ж борги громадянам, не тільки не поважає верховенства права - воно не має морального авторитету вимагати відповідальності і звітності від приватного сектора », - підкреслив Довидас Віткаускас, керівник проекту ЄС« Право-Justice ».

Статистика Мін'юсту свідчить про зростання довіри до інституту приватних виконавців. Якщо в 2017 році до них надійшли 3,4 тис. Виконавчих документів на суму 716 млн. Грн., То тільки за перше півріччя 2018 роки кількість документів досягло 11,8 тис. На 5,7 млрд. Грн. Ще однією важливою перевагою приватних виконавців для кредиторів стала швидкість завершення стягнень. Замість тривалого процесу повернення коштів державною службою, приватний виконавець в окремих випадках може виконати справу за 3 дні.

Приватизація служби виконавців судових рішень відповідає загальному тренду в ЄС, де широко поширена ця система. Більшість нових країн-членів Євросоюзу завдяки переходу на новий формат або поєднанню роботи приватних та державних виконавців швидко зміцнили верховенство права. Окремі країни, наприклад Сербія, які спочатку використовували змішану систему, в результаті перейшли до приватної як більш ефективною. Болгарія, наприклад, використовує змішану систему, в якій сфера компетенцій приватних і державних виконавців однакова, при цьому перші демонструють більшу ефективність в роботі. Відповідно до заяв Мін'юсту, планувалося збільшити кількість приватних виконавців до 800 до кінця 2018 року, а в цілому - до становити не менше 3000.

Разом з тим учасники конференції також обговорювали фактори, які стримують активний розвиток інституту приватних виконавців. Так, досі відкрите питання зрівнювання компетенцій державних служб і приватних виконавців, хоча підійти до його вирішення планувалося цього року. Професійне співтовариство стурбоване низьким рівнем доступу до професії - за 9 місяців 2018 посвідчення приватного виконавця отримали одиниці замість заявлених 800. А серед питань, які потребують нормативного врегулювання, - зведені виробництва, взаємодія з Державною фіскальною службою, питання отримання основного винагороди приватним виконавцем і діяльність Дисциплінарної комісії .

В Одеській області сьогодні діють 7 приватних виконавців і близько 100 державних. Згідно з даними Ради приватних виконавців Одеської області, якщо в середньому 1 державний виконавець подає на аукціон 2 лота або заявки на реалізацію майна боржників, то показник приватних виконавців становить 9 лотів на одного виконавця. Всього на виконанні кожного приватного фахівця знаходиться близько 200-300 виконавчих документів. Згідно з інформацією, наданою одеською філією системи електронних торгів арештованим майном сетах, за три місяці (в період з 24 липня по 24 жовтня) приватні виконавці подали на продаж 25% від загальної кількості заявок.

«На сьогоднішній день в нашу адресу майже немає ніяких скарг з боку стягувачів, тобто тих, хто вимагає відновлення своїх прав і повернення боргу за законом. На мою думку, це найкращий показник ефективності роботи, адже зазвичай оскарження з боку стягувача стосуються несвоєчасних дій (повільної роботи) або бездіяльності виконавців. Крім того, ми завжди намагаємося переконати боржника і стягувача домовитися про мирову угоду, що вигідно всім сторонам », - зазначив Георгій Парфьонов, голова Ради приватних виконавців Одеського регіону.

Масштабна конференція з реформування системи виконавчого провадження ознаменувала початок роботи Одеського Регіональної ради реформ в сфері правосуддя, перше засідання якого відбулося 24 жовтня. Проект ЄС «Право-Justice» ініціював створення Ради у співпраці з Південно-західним апеляційним господарським судом, Міністерством юстиції, профільними інститутами та експертами на місцях для посилення системної роботи в реалізації реформ в сфері правосуддя в регіонах і втілення реформи «знизу-вгору».

Після проведення конференції, Одеський Регіональна рада реформ в сфері правосуддя продовжить свою роботу з обговорення моніторингу імплементації Цивільного та Господарського процесуальних кодексів та підготовці анкетування з моніторингу результатів запровадження інституту приватних виконавців.

Про Проект ЄС «Право-Justice»

Проект «Право-Justice» надає підтримку реформ в сфері правосуддя, включаючи перезавантаження судової влади через відбір і оцінку суддів, перебудову в системі управління судовою владою, створення служб приватних виконавців і пробації, створення електронних реєстрів і зміцнення права власності. Партнерами Проекту є Вища рада правосуддя, Міністерство юстиції, Вища кваліфікаційна комісія суддів, Верховний Суд, Нотаріальна палата і інші інституції правосуддя. Проект Європейського Союзу «Право-Justice» є продовженням проекту ЄС «Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні», реалізованого в 2014-2017 роках. За сприяння Проекту створено Раду по судовій реформі при Адміністрації Президента, розроблена Стратегія реформування правосуддя і План дій по виконанню положень Стратегії 2015-2020.

[1] Приватні виконавці - особи, уповноважені державою здійснювати примусове виконання судових рішень в порядку, встановленому законом. Діяльність приватних виконавців регламентована законами України «Про органи і осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень та рішень інших органів» і «Про виконавче провадження». Контроль за їх діяльністю здійснює Міністерство юстиції - шляхом планових та позапланових перевірок, у тому числі на підставі письмових заяв кого-небудь з учасників виконавчого провадження на дії або бездіяльність приватного виконавця. Також в Україні діє Асоціація приватних виконавців, яка об'єднує всіх представників професії та допомагає в регулюванні їх діяльності.

Джерело: Судово-юридична газета в Україні