Розвиток професії приватних виконавців: Франція надасть прискорення
Те, що Франції далося за 200 років, Асоціація приватних виконавців України сподівається освоїти за набагато менший часовий відрізок.
Асоціація приватних виконавців України та Національна палата судових приставів Франції підписали меморандум про співпрацю. Це вже другий документ подібного роду. У минулому році українські приватні виконавці домовилися співпрацювати з судовими приставами Литовської республіки.
Досвід Франції, за словами головного національного експерта проекту ЄС «Право-Justice» Ірини Жаронкіной, буде цікавий українським колегам з тих причин, що інститут виконання судових рішень там почали впроваджувати ще з часів Наполеона. В Європі представники цієї професії називаються, правда, не судовими виконавцями, а судовими приставами, але суть від цього не змінюється.
Відмінності полягають, перш за все, в механізмах стягнення боргів, методиках навчання при доступі до професії, великому досвіді вирішення боргових спорів до судових розглядів, а найголовніше - у вищій волі, а й відповідальності за престиж професії, які покладені на Національну палату судових приставів Франції як повністю саморегульовану організацію.
У Франції сьогодні налічується близько 3,5 тисяч приватних судових приставів, і тільки близько 300 державних, які, проте, працюють виключно з боргами державних органів. Таким чином, відзначають в проекті «Право-Justice», який вже кілька років «опікується» розвиток нових юридичних спеціальностей в Україні, судові пристави Франції є найбільш повноправною і затребуваною професією у себе в країні. Багато що у французькій моделі, безсумнівно, стане корисним для розвитку професії приватного виконавця в Україні.
Що пропонують
Французи, перш за все, хочуть поділитися своїми досягненнями в двох сферах - у медіації та організації дистанційного навчання для представників і кандидатів в професію.
Щодо медіації, то, як вважає віце-президент Національної палати судових приставів Франції Патрік Сафар, його країні вдається крокувати в ногу з часом і накопичити унікальний досвід позасудового стягнення боргів.
Судовий пристав у Франції спочатку всі свої зусилля спрямовує на те, щоб знайти компромісне рішення по борговому спору між кредитором і боржником. І тільки якщо рішення не знайдено, він переходить до складання виконавчого листа і стягнення коштів із застосуванням всіх існуючих технічних можливостей.
Ще один «коник» французького досвіду - активне застосування в умовах стрімкого розвитку цифрових технологій такого виду навчання та підвищення кваліфікації представників професії, як онлайн-курси. «Слід розуміти, що і витрати на дистанційне навчання будуть значно нижче, адже економляться кошти на оренду залів, зміст викладачів і т.д.», - звертає увагу французький експерт.
Тепер Асоціація приватних виконавців України та Національна палата судових приставів Франції будуть складати план дій і домовлятися, в якому вигляді буде проходити обмін досвідом. Попередньо відомо, що французька сторона готова як приймати українські делегації, так і направляти своїх експертів для консультацій і обученійя в нашу країну.
Як сприймають
Як повідомили в Асоціації приватних виконавців України, їх представників уже звозили з ознайомчою метою до Франції. За словами заступника голови Ради приватних виконавців України Олександра Сівокозова, у французьких судових приставів дійсно є багато, чого можна повчитися. Крім озвучених напрямків, українців, зокрема, зацікавила ідея страхового фонду представників професійного співтовариства.
«Офіційно він називається не страховим, а резервним фондом і становить значну суму - близько 30 мільйонів євро. З огляду на, що Палата судових приставів повністю регулює професію, даний страховий фонд створюється на той випадок, якщо доведеться фінансово відповідати за неправомірні рішення своїх членів. Таким чином вирішується питання довіри до професії. Примітно, що поки жодного подібного випадку у них не відбулося », - зазначає учасник української делегації.
Дана ідея зацікавила українців ще й тому, що, за їхніми словами, вітчизняна модель страхування цивільно-правової відповідальності практично не працює. Більш того, чинне законодавство забороняє професійним асоціаціям як неприбутковим організаціям створювати будь-які фонди. «Змінити становище може тільки прийняття законопроекту про саморегульовані організації. Професійні організації вже будуть зобов'язані мати подібні фонди для страхування ризиків », - пояснює Олександр Сивокоз.
А ось щодо медіації поки звучить скепсис. Нерозвиненість законодавчої бази з цього питання жодним чином не сприяє виникненню у боржника бажання йти на позасудове врегулювання спору, якщо він може просто не виконати судове рішення. Ось якщо неминучість повернення боргів стане реальністю, тоді ідея медіації стане більш затребуваною, вважають приватні виконавці в Україні.
Позиція держрегулятора
Хоч наші системи виконання судових рішень ще відрізняються, Франція, безсумнівно, є орієнтиром для України, впевнена заступник міністра юстиції з питань виконавчої служби. «У Франції це практично приватизована професія, у нас ще залишається змішана система виконання судових рішень. Але нам їх досвід цікавий не системою, а функціоналом французьких виконавців, їх компетенціями, повноваженнями і якістю роботи », - стверджує вона.
Реформа виконавчої служби, за словами заступника міністра, є пріоритетною для держави. Однак після початкового морального підйому в зв'язку з появою інституту приватних виконавців стався певний спад, і тепер міністерство налаштоване знову активно підтримувати розвиток нової професії, в т.ч. шляхом вивчення і застосування передової європейської практики.
Головні проблеми в розвитку інституту приватних виконавців в міністерстві давно відомі. По-перше, продовжують існувати ряд факторів, які об'єктивно не дають приватним виконавцям можливості ефективно виконувати судові рішення. Це всілякі мораторій, законодавчі і судові заборони проводити виконавчі дії. По-друге, професія досі залишається нечисленною - не досягнуто навіть спочатку певну кількість у 800 осіб.
Втім, заступник міністра підкреслює, що завданням Мін'юсту є не спрощення допуску до професії, а підняття її привабливості. «Сьогодні у юристів є певне розчарування в даній професії. Деякі взагалі думають, що новий парламент ліквідує цей інститут, тому що багато політиків не зацікавлені, щоб судові рішення виконувалися. Таким чином, сьогодні складно стверджувати, що реформа ефективна, але вона йде », - зазначає заступник міністра.
Вихід вона бачить в подальшому невпинному розвитку професії приватного виконавця - вона повинна пройти нормальний еволюційний процес свого становлення.
Певні зміни відбуваються і в самому міністерстві. Зокрема, в рамках Мін'юсту створено директорат правової політики в сфері судоустрою, судочинства і суміжних правових інститутів. Основною ідеєю його створення, розповіла представник держрегулятора, є генерування концепції змін до профільного закону або підзаконні акти, які регулюють сьогодні сферу примусового виконання судових рішень. Працівники директорату активно моніторять практику застосування законодавства, встановлюють тісні партнерські відносини з представниками професії, а також з адвокатами та суддями, щоб зібрати якомога більше інформації. Після цього вона аналізується і напрацьовуються певні пропозиції щодо зміни існуючого положення.
«Уже практически разработан комплексный законопроект о внесении изменений в законодательство по исполнительному производству, а также в отдельные нормы процессуальных кодексов. Надеюсь, после выборных трансформаций он все-таки дойдет до Верховной Рады», — подытожила замминистра юстиции.
Автор: Сергей Глушко
Джерело: sud.ua